Jo mere
fjernsynskanalerne fokuserer på det populære og det overfladiske, desto mere kommer
undervisningsfilm til at udfylde en vigtig rolle i hele
public service landskabet, eftersom man i en
undervisningsfilm ikke skal på jagt efter seertal eller
appellere til laveste fællesnævner blandt sit publikum.
Her skal man heller ikke komme med et nyt klip hvert andet
sekund eller presse en hel fortælling ind i et to minutters
indslag .
Vi udvikler
vores undervisningsfilm i et samarbejde med lærere,
undervisere og andre professionelle formidlere, der for
temaets vedkommende har et
overblik over de til enhver tid gældende trends og behov
inden for undervisningsområdet. De primære tilskudsydere
såsom Undervisningsministeriet offentliggør regelmæssigt
de indsatsområder, der kommer særligt i fokus i den kommende
periode, og disse følger vi også, når vi udvikler
projektansøgninger.
I de senere
år har vi produceret flere undervisningsfilm med
forskellige temaer såsom "Kom i form"; Korrekt
ernæring til småbørn (målrettet indvandrefamilier);
Udfordringerne inden for landbrugs- og fødevaresektoren set
fra forskernes perspektiv; Tre film om unge mennesker der
lever med forskellige former for inkontinens og en film om
Inuitfolk i Arktis.
De fleste af
disse film er produceret på dansk og stilles gratis til
rådighed for alle undervisnings- og
uddannelsesinstitutioner i Danmark.
For at gøre
filmene anvendelige i en undervisningssituation producerer vi
ofte filmene i kortere moduler, der kan vises hver for sig
eller samlet. Fremgangsmåden er særligt velegnet i moderne
udgivelsessystemer, såsom Undervisningsministeriets portal
for undervisningsmidler, idet materialet kan hentes efter
behov af såvel elever som undervisere. Vi udarbejder som
regel også lærervejledninger til disse film.
Ligesom ved
folkeoplysningsfilm, finansieres undervisningsfilm oftest
ved
tilskud fra ministerierne og offentlige puljer. Til sådanne
formål deler bl.a. Undervisningsministeriet ud fra Tips- og Lottomidlerne.
I visse tilfælde kan filmprojekter også være finansieret
via andre puljer eller private fonde.
Mens vi ofte
udvikler egne idéer til undervisningsfilm er vi også glade
for at samarbejde med andre, der har en god idé og de
faglige forudsætninger for at udvikle og realisere den. |