|
EFP (Electronic Field Production)
dækker samtlige video, audio og fotografiske optageteknologier
som vi anvender uden for (og til tider inden for) studiet. |
|
Videooptagelse
- HDCAM
Vores primære HD video optageformat er HDCAM.
Oprindeligt introduceret af Sony er HDCAM fortsat en af verdens mest
robuste og velafprøvede digitale HD produktionsformater. Flagskibet er
vores Sony HDW-750P kamera, som er udstyret med såvel "slow-shutter" og "picture-cache" optioner samt
HDCA-901 adapteren, der giver adgang til op til 4 mikrofon/linie
indgange samt HD-SDI, SDI og composite
udgange til monitering. Til kameraet har vi et udvalg af
Canon broadcast objektiver, såsom J17x7.7 and
J22x8 samt adaptere, der gør at vi kan anvende mange Canon FD
objektiver, herunder det eftertragtede 300mm f.2.8
telefotoobjektiv, der er særlig velegnet til naturfoto. Kameraet er udstyret med
en Chroszeil Mattebox system med en Tilta III follow-fokus rig
samt et udvalg af SD og HD monitorskærme.
Foruden indbygget mikrofon og mulighed for eksterne indgang fra
lydmikseren, har kameraet en indbygget diversitets trådløs
modtager, for hvilke vi har flere mikrofon- og sendermuligheder. De
fleste EFP opgaver løses med strøm fra vores PAG
batterisystem, hvilket giver op til 6 timers drift på et enkelt
batteri - alt afhængig af temperatur og optagesituation. |
|
Videooptagelse - HDV
Som reservekamera og til de lettere opgaver bruger vi en
Sony HVR-Z1E med både vidvinkel- og telekonvertere og et
Chroszeil mattebox system med plads til en Micron trådløs
modtager. Kameraet er udstyret med en LAN zoom fjernbetjening
samt en Genus stativadapter, der gør at kameraet nemt kan
monteres på en standard Sony VCT-12 stativplade. Dette kamera og dets
tilbehør (eks. stativ) er samlet som et komplet sæt i en
flightcase med seks Sony FP-970 NiMH batterier og oplader for at
opnå uovertruffen udholdenhed i marken. Kameraet kan optage i
såvel HD og SD DVCAM formaterne. |
|
Videooptagelse -
DSLR
Til nogle opgaver vælger vi vores Canon EOS 5D Mk. II
system, for at opnå den særlig lysfølsomhed og dybdeskarphed,
som det store sensorformat med Canon EF/FD objektiver kan
tilbyde. Mens vi finder DSLR fremgangsmåden lidt for kluntet
til vores sædvanlige EFP opgaver er den velegnet til "et-skud-ad-gangen"
kreativitet, som man kender fra korte musikvideo'er, reklamespots
og grafiske sekvenser til bl.a. vignetter. |
|
Location lyd
For oplysninger om vores location lydudstyr se lydproduktion |
|
Kamerasupport & gripudstyr
Vi anvender næsten udelukkende Vinten supportudstyr. Vores
lager omfatter forskellige kulfiber og aluminium stativer med
100mm Arri skåle for Vinten Vision 5, Vision 10 og Cygnet
hoveder, samt forskellige aluminium og stål stativer med 150mm
Arri skåle til Vinten Dunlin LF og Vinten Swan hoveder. (Hvis
du ikke kender til Vintens "Cygnet" eller "Swan"
post-heads kan vi varmt anbefale, at du afprøver dem, da de giver uovertruffen kamera stabilitet- og balance,
samt enestående bevægelsespræcision - selvom de nok er for tunge for mange EFP
opgaver).
Foruden almindelige og lave stativer og hi-hats, har vi flere
dolly-systemer - en Vinten Tri-Track dolly, som nemt kan
transporteres i en almindelig bil, og vores egen dolly med stålskinner.
Begge
dolly'er kan rumme vores Vinten Portapad, der giver mulighed for
en piedestal-lignende lodret kamerabevægelse under
optagelse. PortaPed'en kan også bruges uden en dolly. Til
lavvinkel dolly-optagelser kan vores piedestal erstattes af et
udvalg af "Banji" rør søjler. Til studieoptagelser
har vi tre stk. Vinten 3419 studiepiedestaler.
For de mere ambitiøse projekter har vi vores kamerakran. Med et
design der er baseret på den velkendte Tulip kran kan dette
redskab løfte kameraet og fotografen op til 5 meter over
jorden. Kameraplatformen kan håndtere alle vores 100mm og 150mm
stativhoveder. Kranen kan udstyres med enten hårde eller
luftgummi hjul eller kan monteres i vores Series III LWB Land
Rover til brug i marken. |
|
Lys udstyr
Vi klarer de fleste opgaver med håndholdte, kameramonterede eller
stativmonterede LED paneler, der rummer mulighed for såvel
variabel lysstyrke som variabel farvetemperatur. Til de større eller
mere krævende opgaver har vi et stort udvalg af
traditionelle tungsten-halogen lamper - alt fra 800 w redheads,
1000 w blondes til 1 Kw, 2 Kw og endda 5 Kw fresneller og
blødekasser -
komplet med flere slags stativer. Lysanlægget omfatter også
220 v og kraft kabler samt strømfordelingspaneler til op til 63A
kraftstik, hvor der er forsyningsmulighed. Vores standard lamper
(op til 2 Kw) anvender 16A CEE stik, mens vores 5 Kw lamper
anvender 32A CEE stik. |
|
Det
uundværlige tilbehør
Vi råder over et stort udvalg tilbehør til at understøtte
produktionsholdet på optagestedet, herunder
kommunikationsradioer til UHF, VHF og CB - alt efter hvor i verden de skal kunne bruges. Derudover omfatter vores
tilbehørssamling alt fra værktøj og reservedele,
batteri-belysningsudstyr, et sminkesæt, regntøj, PA anlæg,
playback udstyr og mange små dimser, der gøre livet på
landevejen lidt sjovere. |
|
Optagevogne
Vores normale EFP køretøj er en Land Rover Defender
100" Station Wagon med rigelig plads til udstyret og
op til seks passagerer inkl. chaufføren. Til transport af
større udstyr såsom lys og dolly bruger vi vores Land
Rover Series III 109" evt. med en trailer. Begge
køretøjer er forsynet med 12v strømforsyninger til
produktionsudstyr. |
|
|
|
Kasser
og tasker
Det meste af vores grej (undtagen tunge sager såsom
kranen og de store lamper) skal kunne pakkes forsvarligt
for at overleve rejsen til og fra optagestedet. Uden de rigtige kasser, vil der
faktisk forekomme flere skader på udstyret under rejsen frem og tilbage end under selve
optagelsen. |
For de
fleste udstyrsstykker som vi anvender i marken, har vi
både bløde tasker og hårde kasser såsom Pelicases eller
aluminium flight cases. Til udenlandske rejser, hvor der
skal bruges carnet dokumentation, har vi vægt- og
værdidata for de fleste udstyrsenheder og kasser
registreret i vores database, således at nøjagtige pakkelister kan udfærdiges hurtigt.
Det er
oftest selve rejseformen der dikterer, hvilke kasser der bruges idet både vægt under rejsen og bekvemmelighed
under optagelsen er afgørende. Vi sætter en ære i at
nå frem og hjem igen uden skader eller tab på vores
grej.
|
"Travelling
light" Ankomst til Anchorage, Alaska 2013 |
|
|
Arbejdssikkerhed
på optagestedet
Vi forholder os altid til de potentielle risikomomenter, der ofte
findes eller kan opstå på de steder, hvor vi skal lave optagelser.
Hele produktionsholdet udstyres med det nødvendige
sikkerhedstøj og beskyttelsesmidler. Vi arbejder tæt med vore
værter på optagestedet for at minimere risici og for at
overholde de lokale sikkerhedsbestemmelser. Især under vores
arbejde i olieindustrien har vi oparbejdet en forståelse for
arbejdssikkerhed og beredskab - noget der præger vores måde at
arbejde på uanset hvor vi befinder os. |
|
|
|