|
Edit 2 er
vores bedste og fortrukne klipperum - den optimale tekniske og
kreative arbejdsplads, hvor nærmest alt er muligt. Her
sammensætter vi de klassiske værktøjer og discipliner fra
håndlavet produktion med de moderne løsninger, der hører til
den digitale HD verden. |
|
En meget kraftig
HP Z820 arbejdsstation som kører Avid Media Composer under
Windows 7 64-bit er kernen i vores digitale redigeringsanlæg.
Avids Nitris DX giver ubegrænset forbindelse til HD-SSDI og SD
signaler, SD composite og component video samt analog, digital
AES og SPDIF lyd. Uanset hvilket videobånd- eller filformat vi
modtager, er vi i oftest stand til at håndtere det.
Vores Avid Media Composer system
er udstyret med Avid Artist (Euphonix) kontroloverflader for
intuitiv styring af transportfunktioner, farvekorrektion og
lydmiks. |
|
|
|
Videobånd
formater
Idet HDCAM; er virksomhedens primære optageformat er Edit 2
udstyret med en Sony HDW-M2000P/20 HDCAM båndoptager, der
kan afspille HDCAM i alle HD formater samt en uovertruffen
opkonvertering til HD fra Digital Betacam, Betacam SX, MPEG IMX,
Betacam SP og standard Betacam - alt i den samme båndmaskine.
Edit2 rummer
følgende båndmaskiner:
Sony HDW-M2000P/20 |
HDCAM med multiformat
afspilning |
Sony HVR-M15E |
HD DVCAM /
DVCAM / DV / DVC PRO (playback) |
JVC BR-S822E |
S-VHS/VHS |
Sony BVU-950P |
High Band U-matic (3/4") SP
med Dolby C |
Sony BVH-3100PS |
1" C-format
(med avanceret
PR-98 TBC) |
Sony DVW-500P |
Digital Betacam |
|
|
Derudover
har vores omkonfigureret Liquid Silver og Liquid Chrome HD
suite følgende: |
|
|
Sony DVW-500P |
Digital Betacam |
Sony DVW-500P |
Digital Betacam |
Sony BVW-75P |
Betacam SP |
Sony J-3 |
Digital Betacam
m. Betacam SP,
SX and MPEG IMX playback) |
Sony DSR-20P |
DVCAM og DV
afspilning |
|
|
Andre ældre
digitale og analoge båndformater er til rådighed i vores
omkringliggende tekniske områder.
Edit 2 er forsynet med omfattende routingswitche og krydsfelter
til samtlige analog video, digital video, analog lyd, digital AES
og SPDIF lyd, tidskode og serielkontrol, der også gør at
maskiner i andre tekniske områder nemt kan integreres i og
styres fra Edit 2. |
|
Audio
formater
Foruden filbaseret digital audio via vores medieservere og de
digitale lydspor ved vores videobåndmaskiner, har man i Edit 2
mulighed for at benytte flere digitale og analog lydkilder:
Revox PR 99 MkIII 1/4"
spolebåndoptager |
Tascam 122 Mk III Compact
kassettebåndoptager |
Fostex D-15 DAT |
Sony MDS-E11 MiniDisc |
Sony CDP-D11 CD
afspiller |
Akai DR-4Vr 4-track HDD
optager |
Dual 505 Gramofon
pladespiller |
Foruden Avid media Composer, er
vores NLE arbejdsstation udstyret med Adobe Audition til
optagelse, redigering og mastering af digitale lydproduktioner -
herunder især indspilning af speakindtaling.
Lydpulten i Edit
2 er en Yamaha O3D hybrid analog/digital pult med 24
analoge indgange - hver med sin egen A/D konverter og digitale
effektprocessor. Til monitering har vi K-Rok aktive
højtalere med en Sony Grafisk EQ kalibreret efter rummets
akustik. Til metering af lydsignaler har vi en NTP master PPM,
samt DK.Audio og Chromatec måleenheder. |
|
Routing og
krydsfelter
Edit 2 er et yderst fleksibelt og brugervenligt
arbejdsområde, hvor der er nem adgang til alle væsentlige
signaler via routingmatricer eller krydsfelter:
Sigma 4-niveaus 8x8 routingmatrice
til composite, component, 4 kanals audio og RS-422 styring |
Kramer SDI 8x8 routingmatrice
til SDI signaler (VTR & monitering) |
Kramer 10 vejs composite switche
til auxiliary monitering |
48 vejs HD-SDI krydsfelt |
48 vejs SDI krydsfelt |
144 vejs composite/component video
krydsfelt |
40 vejs moniterings
krydsfelt |
260 vejs analog audio
krydsfelt |
48 vejs analog tidskode
krydsfelt |
48 vejs SPDIF (Coax)
krydsfelt |
48 vejs AES digital audio
krydsfelt |
24 vejs RS-422 Cat5e
krydsfelt |
|
|
System
infrastruktur
Edit 2 er både et moderne HD redigeringsrum og et "baglænskompatibelt"
miljø baseret på den klassiske infrastruktur - herunder
dedikerede distributionsforstærkere til samtlige analogkilder,
fuld TBC-styring af alle båndmaskiner fra pulten - også de
avancerede styringsfunktioner ved HDW-M2000P båndmaskinen,
omfattende analog og digital signalmonitering (Tektronix), og
en master synkroniseringsgenerator for hele anlægget. Endvidere
omfatter anlægget udstyr til SD format og aspect-ratio
konvertering (Snell & Wilcox) samt adskillige
formatinterfaces til konvertering mellem forskellige digitale
audio signalformater. Fra audio og video krydsfelterne er der
linkforbindelser til husets øvrige tekniske områder. Foruden
RS-422 styring fra Avid, kan samtlige båndmaskiner i
forbindelse med logging, transkribering og gennemsyn styres fra
producerens skrivebordsplads. |
|
Grafisk
produktion
Til produktion af grafik, billedtekster, undertekster og
animationer anvender vi såvel de integrerede værktøjer i Avid
Media Composer som flere dedikerede applikationer såsom Adobe and Corel Graphics,
der også er tilgængelige på samtlige arbejdsstationer i de
tekniske områder. |
|
Digitale
mediedata og lagring
Med få undtagelser lagrer vi ikke produktionsdata -
herunder såvel mediedata som metadata - på de enkelte
arbejdsstationer. Al produktionsdata lagres på vores
servere, der ligger uden for Edit 2.
Foruden vores administrative og tekniske netværk og
serversystemer, er Edit 2 forbundet med vores HD-medianet - en
separat 2 GBit netværk og serversystem til al HD media- og
metadata. Serversystemet omfatter otte Dell 64-bit servere med
Powervault drevsystemer, der kører RAID 5+0, hvilket giver en
fremragende ydeevne samt uovertruffen datasikkerhed.
Ved at lagre al data uden for Edit 2 opnår vi også den fordel,
at selve redigeringsrummet er relativt stille og køligt - også
nok til, at vi kan lave lydoptagelser i selve redigeringsrummet. |
|
|
|
Håndtering
af tidligere SD og HD produktioner
Da vi opgraderede Edit 2 til HD og Avid Media Composer,
valgte vi at genopbygge vores tidligere Liquid Silver (SD)
og Liquid Chrome (SD/HD) redigeringsanlæg i et nyt og
mindre anlæg, for at vi fortsat kan håndtere
eksisterende mediedata fra tidligere produktioner. |
|
I de 15 år der
er gået siden vi byggede vores første digitale redigeringsrum,
har vi produceret over 100 produktioner - hvortil det meste af
medie- og metadata fortsat ligger på vores servere for at
tidligere kunder fortsat kan betjenes nemt og hurtigt - f.eks. i
forbindelse med produktion af nye sprogversioner eller
masterkopier. Idet
data fra den nye og de ældre redigeringssystemer ikke
umiddelbart er kompatible, valgte vi at holde de ældre
anlæg i gang, i en mere simplificeret udgave. |
|
|
Dette
anlæg har direkte adgang til Digital Betacam, Betacam SP, IMX,
Betacam SX, DV/DVCAM båndmaskiner. Målet er at sikre
fortsat adgang til tidligere produktioner og
arkivmateriale, og mens anlægget ikke er tænkt til redigering af nye produktioner, kan det alligevel
håndtere de meste basale SD redigeringsopgaver (og i et
vist omfang også HD) skulle der være behov herfor. |
|
|
|
|