|
Det er
afgørende, at nutidens tv og filmproduktioner kan afspilles via
forskellige medier, og at hver udgivelse overholder mediets
standarder. Samtidig skal færdige produktioner arkiveres,
således at der sikres højest mulig kvalitet ved fremtidig
brug. Efter produktionen er blevet godkendt af kunden skal den
igennem en masteringproces, hvorefter den skal konverteres til de
digitale formater der skal anvendes til udgivelse og
distribution - herunder også fysiske kopier såsom DVD. |
|
Mastering
Den kreative proces er overstået - billederne og grafikken
færdig, lydsiden er redigeret og balanceret, og underteksterne til originaludgaven er
evt. også blevet tilføjet.
Produceren og kunden er tilfreds med resultatet, men projektet
er ikke færdigt endnu - vi er klare til mastering.
Mastering er
betegnelsen for den tekniske proces, hvorved samtlige af filmens
"komponenter" låses sammen. Først kontrolleres
samtlige lyd og billedkomponenter for at sikre, at de
overholder de relevante tekniske standarder. Komponenterne
består endnu som separate "klip" på
redigeringsapplikationens tidslinje, således at de fortsat kan
justeres, flyttes, forlænges, forkortes eller erstattes. I
modsætning til analogredigering, hvor masterbåndet gradvist
blev bygget op at klip overført fra originale optagelser, er
den digitale master bare en "playlist", der fortæller
redigeringscomputeren, hvordan og hvornår de forskellige klip
skal afspilles - i hvilke rækkefølge, og med hvilke effekter
eller kreative modifikationer. Indtil man er helt tilfreds, kan
alt i princippet stadig ændres, og skal man på et senere
tidspunkt klippe en ny udgave af filmen, er det til denne
master tidslinje man vender tilbage. Men for at færdiggøre
filmen, således at den kan afspilles, kopieres og arkiveres -
uden at den bliver ændret - skal alle komponenter
"brændes" sammen til en enkelt fil.
Normalt er
masterfilen på samme kvalitetsniveau som det bedste råmateriale,
der indgik i filmen. Det vil sige, at filmen ikke bliver ringere
i kraft af masteringsprocessen. Denne højkvalitetsfilm vil
oftest være meget stor, og vil kun kunne afspilles af selve
redigeringsanlægget og andre særlige softwareapplikationer.
Herfra kan filmen f.eks. overspilles til en
digitalbåndmaskine, men den kan endnu ikke afspilles af de hardware eller software applikationer, som de fleste
seere
råder over - f.eks. DVD, computerens medieafspillere eller via
internettet såsom YouTube.
Men det er fra
selve masterfilen, at andre filformater til udgivelse vil blive
fremstillet - og det er masterfilen, der arkiveres til fremtidig
brug - f.eks. når TV stationer skal modtage en professionel
digitale videobånd til udsendelsesbrug. |
|
Encoding / Transcoding
Første gang en video/audio optagelse konverteres fra det
analoge domæne til det digitale, hedder processen encoding
- i moderne digitale kameraer foregår denne proces med det
samme, før signalet optages på bånd eller hukommelseskort.
Alt afhængigt af optageformatet, kan denne proces foregå med
eller uden en vis grad af datakomprimering. Når man
efterfølgende - i forbindelse med redigering, mastering og
fremstilling af distributionskopier, konverterer filen fra det ene digitale format til
det andet, hedder processen transcoding.
Ofte indebærer transcoding, at man for at opnå en mindre
filstørrelse, der hurtigere og bedre kan afspilles "hjemme
i stuen", at man må acceptere en vis forringelse af signalet
- også en forringelse, hvor man ikke efterfølgende kan gå
baglæns tilbage til den oprindelige kvalitet. Derfor
tilstræber man at transcode så få gange som overhovedet muligt -
ideelt ved at alle udgivelsesfiler skal transcodes fra den samme
højkvalitets masterfil.
Til de fleste produktioner
fremstiller vi flere transcode filer - hver til forskellige
udgivelsesformål såsom DVD, upload til YouTube eller lignende,
afspilning på PC, digital skiltning eller intranetserver eller
visning på smartphone. Filstørrelsen og kvaliteten ved den
enkelte udgivelsesfilm afgøres af de standarder, der gælder
for det pågældende medie.
Encoding/transcoding
er en forholdsvis enkel proces, hvor vi anvender velafprøvede
hardware eller software applikationer. De fleste
udgivelsesformater kan fremstilles direkte fra Avid Media
Composer tidslinien - også før selve mastering. Andre
udgivelsesformater fremstilles på grundlag af masterfilen ved
hjælp af tredjeparts software. Uanset hvilke rute der vælges,
skal de færdige udgivelsesfiler kontrolleres for såvel
kvalitet som afspilningskompatibilitet i de afspillere, de
er fremstillet til.
Til visning via
video hostingtjenester såsom YouTube tilstræber vi altid at uploade
selve masterfilen eller en fil af meget høj kvalitet, idet det
bliver fra den uploadede fil, at tjenesten selv konverterer til
deres eget visningsformat.
Ligeledes bliver
filerne til evt. DVD, Blu-Ray eller andre "hard copy"
formater fremstillet på grundlag af masterfilen.
|
|
Udgivelseskopier
DVD er fortsat den mest udbredte "hard copy"
udgivelsesformat, og selvom Blu-Ray vinder frem, er dennes
indtog nok begrænset af, at online hosting - også af HD og
større formaterer blevet så udbredt, at markedet for
"hard copy" såsom DVD bliver mindre år for år.
Dette gør, at
der i dag er få kunder, der bestiller mere end få hundrede DVD
kopier ad gangen, hvorfor glassmastering kopifremstilling, der
tidligere var normen for de større kopiordrer, sjældent er
aktuel. Derfor håndterer vi de fleste DVD bestillinger in-house
hvor vi anvender kopitårne med lavhastigheds DVD-R kopiering
for at opnå højest mulig afspilningskompatibilitet. Her kan vi
håndtere bestillinger op til 1000 stk.
Sammen med
DVD-fremstilling tilbyder vi grafisk produktion af DVD-emballage,
omslag og print-on-disc således at DVD bestilling kan
fuldføres in-house. Vi udfører også mastering, encoding og
kopifremstilling for andre kunder.
|
|
Arkivering
Alle mastering- og encodingopgaver afsluttes ved, at vi arkiverer
alle masterfiler, mediadata, metadata og grafikfiler, således at
fremtidige bestillinger kan håndteres nemt og effektivt. Til de
fleste produktioner, hvor en fremtidig sprogversionering kunne
komme på tale, afslutter vi masteringprocessen ved at lave en
såkaldt "IT-mix" af mastertidslinien, som grundlag
for evt. fremtidig versionering. En "IT-mix" er en
kopi af mastertidslinien - før mastering har fundet sted, hvor
alle "sprogspecifikke indhold" er organiseret på
forskellige spor på tidslinien, således at disse spor nemt kan
slukkes og erstattes med nyt indhold på den/de ønskede sprog. |
|
|
|