Den
vellykkede optagelse er
oftest resultatet af en veltilrettelagt produktionsplan, hvortil
manuskriptet udgør det afgørende fundament. Det "at styre
det, der kan styres" er nøglen til at gøre det muligt for
produktionsholdet at navigere omkring de mange uvisheder, der
kan opstå under optagelse - det være sig uvejr, sygdom eller uforudsete
forsinkelser på optagestedet, og de særlige usikkerheder der
er forbundet med at arbejde med børn, dyr eller manden på
gaden.
Ingen to produktioner stiller ens krav. Til nogle har man brug
for flere lokationer, mens man til andre kan nøjes med få. Til
tider arbejder man både på lokation og i studiet. Det som alle
optagedage har til fælles er det faktum, at det i den sidste ende kun
er de optagelser, man får med hjem i kassen, man kan
redigere den færdige film udfra. Derfor er kælen for detaljerne
altafgørende.
Det er de færreste produktioner, der optages i samme
kronologisk rækkefølge som manuskriptets. Projektets logistik
vil altid afgøres af, hvordan man på den mest effektive måde
udnytter holdet, optagestederne, de medvirkende og dagenes lys
og mørke timer. Vi tilstræber at optage med så få mennesker
som overhovedet muligt - herunder såvel holdet som tilskuere -
for a opnå de bedste vilkår for at kunne koncentrere os om
opgaven.
Vi producerer oftest med et filmhold, der typisk arbejder
med "enkelt-kamera teknik", hvilket forudsætter, at
der til forskellige vinkler og beskæringer skal laves optagelse af
samme handlingsforløb flere gang. Til visse produktioner
kan det være mere hensigtsmæssigt at arbejde med flere
kameraer samtidigt, ligesom man til visse produktioner deler
optagearbejdet mellem et "A" hold, der står for de
vigtigste sceners optagelse, og et "B" hold, der
arbejder selvstændigt og samler supplerende lyd, film eller
fastbillede optagelser.
Vi benytter flere forskellige
optagetekniske formater, vores standard optageformat er det
velafprøvede HDCAM format, oftest i1080/50i HD
konfiguration. |